Wednesday, November 10, 2010

51 orang kuat Anwar tendang pungkoq Anwar!


Sambil mengikuti drama hebat yang sedang berlangsung dalam PKR, teringat pula dengan satu posting JebatMUSTDie beberapa waktu lepas yang menyenaraikan pemimpin2 PKR yang telah meninggalkan Anwar dan selepas berbuat demikian, menjadi musuhnya dan bercakap benda-benda yang tak elok tentang beliau.

Yang anehnya, kenapa dengan Pemimpin2 lain, tak ada pulak macam tu? Tun Mahathir tak ramai yang tinggalkan beliau dan kemudian mencela beliau (kecuali of course Anwar sendiri)? Hj Hadi pun takda pulak kawan2 dia dan pemimpin2 PAS buat cam tu? Lim Kit Siang juga tak begitu. Nik Aziz pun takde. Najib, Ku Li pun takda. Ramai dah pemimpin sebelum ni pun takda pulak jadi fenomena dimana kawan-kawan baik, orang-orang kuat, tinggalkan mereka dan kemudian caci mereka.

Cuma Anwar Ibrahim sahaja yang mengalami fenomena sedemikian. Kenapa?

Ramai yang tinggalkan dia dituduh ambil rasuah BN atau gila kuasa. Tapi ramai antara mereka sebelum join dengan Anwar pun memang dah kaya dan punyai kedudukan tinggi dalam masyarakat. Jadi apa sebab sebenarnya?

Di bawah kami senaraikan nama-nama yang dah tinggalkan Anwar.

JMD bagi 38 nama, kami dah tambahkan jadi 51 (kawan-kawan lain tolong tambah lagi ye). Kami juga sudah masukkan sedikit penerangan di sebelah sesetengah nama.


Berikut adalah nama-nama mereka yang menjadi teman rapat dan hulubalang Datuk Seri Anwar Bin Ibrahim. Bukan calang-calang orang. Mereka ini mempunyai kekuatan tersendiri.

1. Chandra Muzaffar (Timbalan Presiden Parti KeAdilan Nasional) - Chandra mungkin seorang ahli akademik paling dihormati SEBELUM menyertai gerakan reformasi. Saya tidak percaya beliau telah dibeli untuk tiggalkan Anwar. Beliau memang orang berduit. Kalau betul beliau nak duit banyak lagi pun, sudah lama dia boleh join Parti-parti BN lama sebelum itu ataupun selepas itu. Kenapa dia tinggalkan Anwar?

2. S. Nalla Karuppan (Ketua Bahagian PKR Kepong, teman rapat Anwar ketika TPM, rakan mainan tenis Anwar setiap minggu dan pemegang rahsia Anwar). Datuk Nalla juga sudah kaya-raya atas keeratan beliau dengan Anwar, beliau juga terhutang budi dengan Anwar, tapi sanggup tinggalkan Anwar juga. Kenapa dia tinggalkan Anwar?

3. Ezam Mohd Nor (Ketua Pemuda PKR dan Ketua Besar zaman Reformasi, orang yang menubuhkan PKR) Orang paling dipercayai oleh Anwar. Pembuat Sumpah Keramat. Hero besar Reformasi dan bertahun-tahun masuk jel kerana sayangkan dan hormatkan Anwar. Namanya disanjung di kalangan marhaen reformasi. Bila dia tinggalkan Anwar, dia memang tahu namanya akan busuk dan kredibilitinya akan jatuh. Dan dia juga tahu bahawa jika dia kekal dalam PKR, dia akan dapat jawatan lebih tinggi dari setakat Senator (jawatan selepas join BN). Kenapa dia juga tinggalkan Anwar?

4. Anuar Shaari (Setiausaha Sulit Anwar Ibrahim di Kement. Kewangan dan antara peggerak utama Reformasi) Sanggup tinggalkan jawatan tinggi dalam kerajaan di usia muda untuk berjuang demi Anwar Ibrahim. Kenapa dia tinggalkan Anwar?

5. Fairus Khairuddin (ADUN Penanti – Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang) Menjawat jawatan Timbalan Ketua Menteri dalam usia yang sangat muda, shining star dalam PKR. Kenapa dia tinggalkan Anwar? Ini jawapan Fairuz terhadap tuduhan PKR terhadap beliau.

6. Zahrain Mohd Hashim (Ahli Parlimen Bayan Baru & Pengerusi PKR Pulau Pinang) - Anwar pernah berkata di pentas ceramah di Bayan Baru “Kalau Tuan-tuan sokong saya, undilah Zahrain. Sebab Zahrain adalah orang kepercayaan saya untuk memimpin Tuan-tuan di Pulau Pinang.” Kenapa dia juga tinggalkan Anwar?

7. Zulkifli Noordin (MP Bandar Baru Kulim) Peguambela kes-kes peribadi Anwar sehingga hari beliau keluar PKR, orang yang memperjuangkan kes Anwar diracun arsenik dan berbagai-bagai lagi, penceramah kes-kes anti-murtad semasa zaman reformasi. Sangat dipercayai Anwar. Kenapa dia juga tinggalkan Anwar?

8. Zainur Zakaria (Bekas peguam bela No. 1 Anwar dalam kes pertama, AJK Parti KeAdilan Nasional, calon Keadilan Pilihanraya Umum di Lembah Pantai 1999) Bekas Presiden Majlis Peguam, punya integriti tinggi dan nama yang dihormati dalam masyarakat. Kenapa dia tinggalkan Anwar?

9. Ruslan Kassim (Ketua PKR Negeri Sembilan dan juga Ketua Penerangan PKR) Otai reformasi bersama-sama Ezam Md Noor, penggerak dan strategis awal Reformasi. Kenapa dia tinggalkan Anwar?

10. Nell Onn (Ketua Wanita Parti KeAdilan Nasional) Kenapa dia tinggalkan Anwar?

11. Abdul Rahman Othman (bekas Bendahari PKR dan Timbalan Presiden Parti Keadilan Malaysia) Akhirnya sejurus keluar, dia menyeru Keadilan dibubarkan. Kenapa? Kenapa dia juga tinggalkan Anwar?

12. Marina Yussuf (Naib Presiden Parti KeAdilan).Kenapa dia tinggalkan Anwar?

13. Lokman Noor Adam (Setiausaha Angkatan Muda Keadilan, Ketua AMK Johor) .

14. V. Arumugam (ADUN Bukit Selambau).

15. Mohd Radzi Salleh (ADUN Lunas).

16. Badrul Hisham Abdullah (ADUN Pelabuhan Kelang).

17. Tan Tee Beng (Ahli Parlimen Nibong Tebal).

18. Sallehudin Hashim (Setiausaha Agung PKR). Dibawa secara peribadi oleh Anwar masuk kedalam PKR. Strategis PKR bertahun-tahun lamanya. Sangat dipercayai Anwar sehingga dilantik S/U Agung. Seorang bekas pelajar MCKK seperti Anwar dan ahli jaringan MCOBA yang cukup setia dengan sahabat. Sanggup namanya busuk di kalangan MCOBA bila tinggalkan PKR. Kenapa dia tinggalkan Anwar?

19. Dr Halili Rahmat (Bendahari PKR Hulu Selangor) Seorang pakar bedah terkemuka bertaraf dunia, kaya-raya, sekali bedah dapat berpuluh-ribu. Nama yang harum dalam masyarakat, kebanggaan bangsa Melayu. Dibawa secara peribadi oleh Anwar masuk kedalam PKR.Seorang bekas pelajar MCKK seperti Anwar dan ahli jaringan MCOBA yang cukup setia dengan sahabat. Sanggup namanya busuk di kalangan MCOBA bila tinggalkan PKR. Kenapa dia juga tinggalkan Anwar?

20. Muhammad Zahid Md Arip (Naib Ketua Pemuda PKR). AKtivis awal reformasi, pernah masuk jel kerana perjuangkan Anwar. Kenapa dia tinggalkan Anwar?

21. Mohsin Fadzli Samsuri (Ahli Parlimen Bagan Serai)

22. Hamdan Taha (Timbalan Pengarah Pilihanraya Keadilan)

23. Dr Abdul Wahid Ahmad Suhaimie (Pengerusi Perhubungan Keadilan Pahang)

24. Jamaludin Abu Hassan (Pemangku Ketua PKR Padang Serai)

25. Mohd Hanafiah Man (Ketua Pemuda Keadilan Perak)

26. Fakhrul Azman Abu Bakar (Exco Pemuda Keadilan)

27. Shamsul Bahari Shamsuddin (Exco Pemuda Keadilan)

28. Rosli Mohd Johar (Naib Ketua Pemuda Keadilan Wilayah Persekutuan)

29. Zainuddin Awang (Exco Pemuda Keadilan Terengganu)

30. Datuk Bujang Ulis (Keadilan Sarawak)

31. Rusli Mohd Shariff (Naib Ketua Pemuda Keadilan Negeri Sembilan)

32. Jeffry Nizam (Exco Pemuda Keadilan Pahang)

33. Jamaluddin Mohd Radzi (ADUN Behrang)

34. Kapten (B) Mohd. Osman Jailu (ADUN Changkat Jering)

35. Tan Wei Shu (ADUN Bakar Arang)

36. Soraya Sulaiman (Ketua Penerangan Wanita PKR)

37. Roshanita Mohd Basir (Timbalan Ketua Wanita PKR Bahagian Bagan Serai)

38 . Datin Saidatul Badru Tun Said Keruak (Naib Presiden PKR)

39. Anuar Tahir (bekas Setiausaha Agung Parti Keadilan Nasional yang pertama sehinggalah pada tahun 2001) Pemimpin ABIM dan WAMY, menyertai Gerakan Reformasi bersama-sama Muhammad Nur Manutty, mantan Presiden ABIM, Mustapha Kamil Ayub (pernah menjawat Presiden PKPIM) dan juga Ruslan Kassim. Penggerak awal Reformasi. Kenapa dia tinggalkan Anwar?

40. Mohammad Mustafa (bekas Pengerusi Keadilan Kelantan)

41. Aminah Abdullah, bekas Ketua Wanita PKR Pulau Pinang

42. SD Mohamad Johari Yasin, (Setiausaha Angkatan Muda Keadilan Malaysia) penggerak awal Reformasi. Kenapa dia tinggalkan Anwar?

43. Mustafa Khalid Hanafi, (Pengarah Pilihanraya PKR Kedah).

Kata beliau, “Kami bukan gila harta duniawi seperti mereka, tolong buktikan kepada ahli-ahli PKR dari mana Anwar (Ibrahim) memperoleh wang untuk membaik pulih serta menghias ‘istana’ barunya di Bukit Segambut. Kita keluar PKR bukan kerana dibeli tetapi sudah muak dengan lakonan Anwar dan Azmin (Ali).”

44. Abdul Manap Shahardin (bekas calon PKR Bagan Pinang)

45. Mohd Shukri Mohd Ramli @ blogger CucuMatKilau (blogger ulung reformasi yang mula berblog sejak 1998 dan Calon PKR dalam PRU-12 bagi DUN Kemayan Parlimen Bera)

46. Tuan Hj. Sulaiman Abdullah (Peguam kes Anwar) - tinggalkan kes Anwar. Benarkah Sulaiman sakit yang sangat teruk sehingga terpaksa menarik diri? Kenapa dia tinggalkan Anwar?

47. Zamil Ibrahim (Bekas Setiausaha Ahli Parlimen Merbok/Exco Pemuda PKR Pusat)

Ini pula mereka yang sudah hilang keyakinan dengan Anwar tapi masih lagi melukut dalam PKR, atas sebab masing-masing:-

48. "Mike" Manikavasagam - YB Kapar

49. N Gobalakrishnan - YB Padang Serai, Kedah.

50. Loh Gwo Burne - YB Kamera Digital.

51. Zaid Ibrahim

dan banyak lagi pemimpin-pemimpin PKR yang sedang berkira-kira meninggalkan Anwar.


Saya ingin bertanya kepada saudara saudari sekalian,

Jika mereka yang di atas, yang pernah menjadi orang kuat dan panglima terkanan Anwar Ibrahim sudah meninggalkan parti PKR dan Pakatan Rakyat atau hilang keyakinan dan bencikan Anwar, mengapa saudara saudari sekalian yang saya rasa tidak pernah mengenali Anwar secara dekat, yang hanya pernah melihat beliau dari jauh atau hanya dalam televisyen, atau mungkin pernah berjabat tangan hanya sekali dua dengan beliau, masih mahu menyokong Anwar?

Adakah anda semua pemimpin atau ahli-ahli politik bahagian PKR? Adakah saudara saudari pernah makan tengahari dengan Anwar? Saudara saudari pernah berceloteh, bergurau senda dengan beliau? Saudara saudari kenal beliau secara dekat sudah bertahun tahun? Saudara saudari sering berhubung melalui telefon dengan beliau?

Saudara saudari begitu rapat dengan Anwar Ibrahim hingga boleh dengan senang keluar masuk banglo mewah milik Anwar?

Tidak pernah kan?

Jadi mengapa saudara saudari masih ingin menyokong Anwar Ibrahim tatkala mereka di atas yang begitu rapat sekali dengan beliau sudah meninggalkan beliau atas dasar hilang kepercayaan?

Apakah bendanya yang membuat saudara saudari begitu HADAP sekali dengan Anwar Ibrahim hinggakan saudara saudari sekalian masih mempercayai beliau walaupun mereka yang begitu kasihkan Anwar suatu waktu dahulu sudah meninggalkan beliau?

Ilmu apa yang anda semua pakai?

Sila beritahu kami semua.

Terima kasih.

3 comments:

  1. salam, ok saya akan sebarkannya, blog tuan sudah dipaut

    ReplyDelete
  2. Mungkin dengan mengakui kesilapan masing-masing akan terasa INTELEKTUALITI mereka tercabar. Apa taknya yang beriya-iya MENYOKONG bukan dari calang-calang orang dalam masyarakat. Tapi bila mereka mengakui LAKONAN Anwar, habis semua PRINSIP perjuangan hancur berkecai kerana Anwar lah yang menanam KEFAHAMAN tentang demokrakrasi ala Anwar, KEBENCIAN terhadap Umno/BN. Kalau tak percaya tengok rata-rata yang pro pembangkan akan gunakan perkataan UMNO/BN . Tapi 10-20 tahun dahulu pembangkang hanya guna perkataan anti BN. SIAPA yang MENGINDOKTRINASIKAN kefahaman ini?. Kalau tak Anwar. Apa TUJUAN asal disebalik penggunaan perkataan UMNO/BN. Apa lagi tipu daya Anwar yang begitu MELEKAT pada kepala mereka hinggakan susah bagi mereka untuk mengetahui rupanya PENGETAHUAN tetang pembangkang terhadap kerajaan rata-rata datang dari idea Anwar Ibrahim. Jika mereka TOLAK Anwar mereka terpaksa menolak INDOKTRINASI dan segala certa tahyul Anwar. Jesteru itu apalagi yang tinggal untuk mereka BANGKANGkan. Memang ada yang perlu dibangkangkan tapi tidak adalah lagi Tok Selampit yang MEMBESAR_BESARKAN cerita dengan tambahan gula-gula tipu dayanya.

    Mereka cuma perlu MENYALAHKAN diri sendiri, sebab Anwar adalah Anwar cuma GAMBARAN yang ditunjukan saja berubah mengikut keadaan dan tempat . Ianya satu yang MENYAKITKAN bila mengetahui diri yang selama DISANGKA pandai dan berkelayan tinggi tidak mempunyai KEBIJAKSANAAN untuk menilai seorang manusia yang bernama ANWAR IBRAHIM......

    ReplyDelete