Tuesday, January 4, 2011

100% setuju dengan Khir Toyo

Kami di Berita Lembah Pantai setuju 100% dengan artikel tulisan Dr Khir Toyo ini, dan dgn itu menyiarkannya semula supaya sampai ke sebanyak mungkin pihak.

Di setiap blok di Kerinchi dan Pantai Dalam, begitu ramai warga, tak kisah tua atau muda, yang menghadapi maslah kesihatan dan rata-rata menghadapi masalah menanggung kos kesihatan. Segala penyelesaian Kerajaan hendaklah dibincang sehabis mungkin dan memikir banyak-banyak rakyat tersusah.

PM dan TPM sendiri harus mengambil berat isu ini, jangan biarkan pada si Cina kaya yang buat cadangan separuh masak. Tengok sikit si Tiong Lai ini!

http://www.drkhir.com/2011/01/jangan-bebankan-rakyat-dengan-kos_05.html

Jangan Bebankan Rakyat Dengan Kos Kesihatan

1. Cadangan kerajaan untuk memperkenalkan Skim Penjagaan Kesihatan Nasional 1Care perlu diberi perhatian serius dan mendalam sebelum dilontarkan kepada rakyat. Kesihatan seperti pendidikan merupakan sesuatu yang dekat dengan hati rakyat.

2. Apa yang saya faham dari laporan akhbar, skim ini akan membabitkan tambahan potongan cukai pendapatan untuk dimasukkan ke dalam skim penjagaan kesihatan ini. Rakyat bayar 10%, kerajaan bayar 90% kos kesihatan setiap individu. Malangnya, kita tidak pula dijelaskan berapa kos 10% itu.

3. Bukan semua rakyat Malaysia membayar cukai pendapatan, justeru jika 10% kos kesihatan ini perlu ditanggung pembayar cukai apakah bermakna mereka yang tidak membayar cukai pendapatan tidak akan membayar 10% ini. Jika mereka tidak membayar, ini bermakna mereka yang membayar cukai pendapatan akan menanggung bagi pihak mereka juga. Jadi kos yang ditanggung oleh pembayar cukai akan makin tinggi lagi.

4. Seterusnya, mengapa perlu ada tambahan cukai pendapatan untuk dana 1Care jika kita telah pun membayar cukai pendapatan. Apakah kerajaan tidak boleh menguruskan wang cukai pendapatan sedia ada untuk diperuntukkan kepada penjagaan kesihatan?

5. Dari segi politik, menambah satu lagi bebanan cukai kepada kerajaan seperti mencipta tali gantung menjelang pilihan raya akan datang. Saya percaya tulisan ini juga tidak akan digemari oleh penguasa-penguasa di atas sana. Namun kepentingan rakyat dan parti lebih penting dari kepentingan Menteri dan pembuat polisi karut marut ini.

6. Sungguhpun di atas kertas nampak baik, rakyat bayar 10%, kerajaan bayar 90% bagi kos kesihatan namun pelaksanaannya tampak akan menjadi haru biru dan tidak masuk akal.

7. Selain itu, melalui skim ini rakyat diminta memilih klinik panel keluarga yang kosnya akan ditanggung oleh kerajaan melalui dana 1Care. Klinik panel keluarga ini merupakan klinik swasta yang tentunya akan mengena caj yang lebih tinggi daripada klinik kerajaan sedia ada.

8. Bayangkan mendapat rawatan di klinik swasta tetapi dibayar oleh kerajaan. Adakah sesiapa di luar sana percaya ia akan mengurangkan beban perbelanjaan kesihatan kerajaan berbanding hari ini?

9. Jika sijil sakit (MC) dari klinik swasta pun sudah jarang dipercayai majikan kerana mudah dimanipulasi bayangkanlah jumlah tuntutan yang akan dibuat nanti.Saya khuatir skim ini bukan akan mengurangkan tetapi akan menyebabkan bebanan perbelanjaan kesihatan kerajaan akan meningkat lebih tinggi dari sedia ada.

10. Saya berharap ia tidak dilancarkan secara tergesa-gesa hanya kerana kepercayaan karut ia akan mengurangkan beban perbelanjaan kesihatan kerajaan. Ambil iktibar dari kejadian Skim Subsidi Beras (SUBUR) yang dilancarkan untuk mengurangkan bebanan subsidi kerajaan akhirnya ditangguhkan kerana jumlah subsidi melalui skim ini meningkat berkali ganda dari skim asal.

Skim Warga Emas dan Penyakit Kronik

11. Banyak lagi pembaharuan dalam perkhidmatan kesihatan yang boleh dibuat berbanding mencadangkan penambahan kos kesihatan untuk rakyat. Saya berharap sebelum dimajukan lagi cadangan-cadangan yang hanya menambahkan beban rakyat, elok benar kerajaan berusaha mengurangkan beban rakyat terutamanya kumpulan warga emas dan pesakit kronik.

12. Rata-rata warga emas yang berumur 70 tahun ke atas mempunyai masalah kesihatan yang kronik seperti sakit buah pinggang, kencing manis dan jantung. Mereka ini terpaksa menanggung kos yang tinggi dan kadang kala terpaksa menahan sakit dari mendapat rawatan yang baik kerana kekurangan wang.

13. Kesemua penyakit ini memerlukan penjagaan sepanjang hayat dan kos yang tinggi, justeru kerajaan patut memikirkan skim khas untuk golongan ini sebagai membalas kembali jasa dan pengorbanan mereka membangunkan negara selama ini. Sekiranya skim kesihatan warga emas ini berjaya bolehlah ia dilebarkan kepada golongan lain secara berperingkat.

14. Selain itu, Kementerian Kesihatan perlu memikirkan untuk menambah pusat dialisis memandangkan ramai rakyat Malaysia menghidap sakit buah pinggang. Saya juga berharap hospital-hopsital kerajaan yang mempunyai khidmat dialisis dapat menawarkan perkhidmatan di sebelah malam. Ini akan membolehkan mereka yang sakit buah pinggang mendapat khidmat dialisis pada waktu malam dan bekerja seperti orang normal di waktu
siang.

15. Dengan kata lain, Kementerian Kesihatan perlulah memikirkan usaha meningkatkan kualiti perkhidmatan kesihatan untuk rakyat tanpa membebankan rakyat. Jangan nanti Perdana Menteri begitu bersungguh mahu melaksanakan program mendahulukan rakyat, tetapi para menteri mencadangkan program menyusahkan rakyat.

No comments:

Post a Comment